17 How do I introduce the topic of digital citizenship to the classroom? (Answer by Jane McGarrigle)
Digital Citizenship Education is more than one school subject; it crosses subject boundaries and requires a whole-school approach involving the whole-school community. Below are some ways you can embed digital citizenship education into your teaching and learning:
• Create and agree a class code of conduct with your pupils for using the internet and digital devices in your classroom. This will provide an opportunity to discuss digital citizenship domains such as access and inclusion, rights and responsibilities and e-presence and communication.
• Use research tasks/projects to teach your pupils media and information literacy skills such as how to safely search the internet to find accurate and trustworthy information and to use critical thinking skills to spot false information online.
• Encourage learning and creativity into your next history lesson by introducing students to film and storytelling. Have pupils create and record a short history video on an important figure in history.
• Explore ethics and empathy online using stories, songs or plays incorporating scenarios or characters feelings. Webwise provides free online safety resources that feature stories, songs and short videos such as Vicky’s Party from the My Selfie and the Wider World, available here: webwise.ie/myselfie-wider-world/.
• Use subjects such as science and geography to discuss with pupils how websites, apps, technology use big data in various ways for example, GPS signals, location tracking, weather/climate information, artificial intelligence, web browser cookies, etc. and begin conversations on topics such as rights and responsibilities or privacy and security.
Safer Internet Day is a great opportunity to discuss being a safe and responsible digital citizen with your pupils and involve the whole school community. The Webwise Safer Internet Day hub has lots of great ideas and activities to help teach your pupils about creating a positive digital footprint and their rights and responsibilities online as digital citizens: webwise.ie/saferinternetday 17 Cén chaoi a bhféadfaidh mé téama na saoránachta digití a chur i láthair den chéad uair sa seomra ranga? (Freagra ó Jane McGarrigle)
Tá níos mó i gceist leis an Oideachas ar an Saoránacht Dhigiteach ná díreach ábhar scoile; trasnaíonn sé teorainneacha na n-ábhar agus teastaíonn cur chuige a bhaineann leis an scoil uile, a mbeidh pobal uile na scoile páirteach ann. Seo thíos roinnt bealaí a bhféadfá an t-oideachas saoránachta digiteach a leabú i do chuid teagaisc agus sa bhfoghlaim:
• Cruthaigh agus aontaigh, i bpáirt leis na daltaí, Cód Iompair ranga maidir le húsáid an Idirlín agus na ngléasanna digiteacha sa seomra ranga. Deis a bheidh anseo plé a dhéanamh ar réimsí na saoránachta digití amhail rochtain agus cuimsiú, cearta agus freagrachtaí agus r-láithreacht agus cumarsáid.
• Úsáid tascanna/tionscadail taighde chun scileanna litearthachta meán agus faisnéise a mhúineadh do do chuid daltaí, ar nós an bealach le cuardach idirlín a dhéanamh go sábháilte ar mhaithe le heolas atá cruinn agus iontaofa a aimsiú agus an chaoi le scileanna smaointeoireachta criticiúla a úsáid chun bréagaisnéis a aithint ar líne.
• Tabhair an fhoghlaim agus an chruthaitheacht isteach an chéad uair eile a múinfidh tú ceacht staire eile trí scannáin agus scéalaíocht a chur i láthair na ndaltaí. Iarr ar na daltaí físeán gearr staire ar phearsa a bhí tábhachtach sa stair a chruthú agus a thaifeadadh.
• Plé eitic agus comhbhá ar líne agus úsáid á baint agat as scéalta, amhráin nó drámaí ina bhfuil plé ar chásanna nó ar mhothúcháin na gcarachtar. Cuireann Webwise acmhainní maidir leis an tsábháilteacht ar líne ar fáil saor in aisce ina bhfuil scéalta, amhráin agus físeáin ghearra. Samplaí díobh seo is ea Vicky’s Party ó My Selfie agus ó Wider World, a bhfuil fáil orthu anseo: webwise.ie/myselfie-wider-world/.
• Bain úsáid as ábhair ar nós na heolaíochta agus na tíreolaíochta chun labhairt leis na daltaí faoin úsáid a bhaineann suíomhanna gréasáin, aipeanna agus teicneolaíocht as sonraí móra mar shampla, comharthaí GPS, córais rianaithe suímh, eolas faoin aimsir/faoin aeráid, intleacht shaorga, fianáin brabhsálaí gréasáin, agus araile agus cuir tús le plé ar ábhair cosúil le cearta agus freagrachtaí nó príobháideachas agus slándáil.
• Deis iontach atá sa Lá Sábháilteachta Idirlín chun labhairt le do chuid daltaí faoi bheith i do shaoránach digiteach sábháilte agus freagrach agus seans do phobal uile na scoile a bheith páirteach ann. Tá go leor smaointe agus gníomhaíochtaí iontacha ar an mol Lá na Sábháilteachta Idirlín de chuid Webwise agus cabhróidh siad leat múineadh do na daltaí faoi lorg digiteach dearfach a chruthú agus foghlaim faoina gcearta agus a bhfreagrachtaí ar líne mar shaoránaigh dhigiteacha: webwise.ie/saferinternetday